onsdag 3 september 2008

Tack och lov...

...att OS är över. Efter ett tag blev jag så förslappad att jag knappt ens orkade zappa mellan ettan och 24:an. Återigen ett tecken på att jag inte ska gå sysslolös någon längre period eftersom jag förvandlas till en komatös zombie när jag inte har några som helst krav på mig.

Terminen startade med buller och bång i måndags kl 08.00 (ingen akademisk kvart stog det klart och tydligt på kurswebben!). För mig innebär första dagen på terminen att jag, som en av tio som gått en snutt på läkarprogrammet, får spendera fyra timmar med en grupp alldeles nya studenter. Det brukar vara rätt så kul och lite omtumlande för de är vanligtvis ganska så uppstissade efter fuskupprop, riktigt upprop och massor med information som de ska försöka hålla i huvudet. Jag försöker lugna lite, svara på frågor, se till lite praktiska saker som passerkort och se till att de börjar lära känna varandra i gruppen som de ska vara i resten av terminen. 400 kr i timmen får jag för besväret vilket inte sitter illa för en fattig student. Jag träffar dem en andra gång efter två veckor för att snacka lite kurslitteratur och studieteknik.

För egen del är det klinisk hjärtfysiologi som gäller den här veckan. Det är ganska roligt men jag tror inte att jag blir någon hejare på att tolka EKG i första taget. Denna plus två veckor till är det teori som gäller, sen är det ut på sjukan. Jag börjar med mage-tarm kirurgi, hej och hå. Vi ska även ha kandidatmottagning så jag föreslår att ni inte får ont i magen i närheten av Uppsala den närmaste tiden...

Inga kommentarer: