onsdag 7 maj 2008

De bidde inget me de inte

Hämtat min cykel från verkstaden. Nytt däck där bak, punka-säkert ska det tydligen vara. We´ll see about that...
Maj, maj - hatar maj. Alla är sprudlande glada och ser fram emot sommaren och jag tycker bara att allt är skit, hur kul är jag?
Inte tror jag egentligen att det är nåt tjorv med min tyroidea heller (men jag hoppas innerligen - hur sjukt är inte det?), men har i alla fall gett iväg lite av mitt blod för testning nu.

Kollade igenom våra målbeskrivningar inför tentan...

INTEGRERINGSPERIOD I; KURSVECKA 1-4, TERMIN 5.
Kursen skall ge grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper om hemostas, åderförkalkning, toxikologi, luftvägarnas allergiska sjukdomar, yrkesmedicinska lungsjukdomar samt åldrandets biologi inklusive neurodegenerativa sjukdomar. Kursen ger i klinisk-preklinisk integererad form en bas för vidare kliniska studier av ovan nämnda områden.
Efter kursen skall studenten kunna:
- beskriva grundläggande primär och sekundär hemostas vad avser deras övergripande reglering vid normal funktion och vid rubbad homeostas, samt översiktligt beskriva farmakologisk behandling som omfattar dessa system.
- handlägga och behandla viktiga rubbningar i primär och sekundär hemostas.
- beskriva principer för och felkällor vid olika klinisk-kemiska analyser.
- beskriva åderförkalkningens uppkomstmekanismer, epidemiologi, diagnostik, patofysiologi, prevention samt behandlingsprinciper för dess olika manifestationer
- beskriva grundläggande principer för toxikologi med medicinska tillämpningar
- beskriva allergiska sjukdomar i luftvägarna med avseende på uppkomstmekanismer, epidemiologi, diagnostik, patofysiologi, prevention samt behandlingsprinciper för dess olika manifestationer.
- beskriva arbetsrelaterade och miljöbetingade sjukdomar i luftvägarna med avseende på uppkomstmekanismer, epidemiologi, diagnostik, patofysiologi, prevention samt behandlingsprinciper för dess olika manifestationer.
- beskriva hur en yrkesmedicinsk anamnes tas upp och hur den kan användas.
- beskriva grundläggande cellbiologiska mekanismer bakom åldrande
- beskriva det normala åldrandet med avseende på konsekvenser för individ och samhälle samt vara förtrogen med effektiv anamnestagning på äldre patienter
- beskriva de neurodegenerativa demenssjukdomarnas uppkomstmekanismer, epidemiologi, patofysiologi, vanliga manifestationer och principer för läkemedelsbehandling. Vara förtrogen med bemötandet av glömska patienter.

Målbeskrivning Hjärt-Kärlblock I, t5
Blocket skall ge en teoretisk bakgrund till patofysiologi, diagnostik och behandling av de vanligaste hjärt-kärlsjukdomarna som kommer till akutmottagningen. Denna undervisning ges dels som föreläsningar och dels i form av PBI-fall på måndagarna. Dessutom ingår avdelningstjänstgöring på avdelningar som handlägger denna typ av patienter tisdag till fredag varje vecka. Utöver detta ges en föreläsning om socialmedicinska aspekter på hjärt-kärlsjukdomar.
Efter kursen skall studenten kunna redogöra för patofysiologi, diagnostik och behandling av:
- Akuta coronara syndrom (endast omhändertagandet på akutmottagningen, fördjupad kunskap återkommer på t6)
- Akut hjärtsvikt (endast omhändertagandet på akutmottagningen, fördjupad kunskap återkommer på t6)
- Stroke (inklusive Waranbehandling vid förmaksflimmer)
- Hypertoni
- Djup ventrombos (DVT)
- Lungemboli (LE)
- Artäremboli (endast omhändertagandet på akutmottagningen, fördjupad kunskap återkommer på t6)
- Aortadissektion (endast omhändertagandet på akutmottagningen, fördjupad kunskap återkommer på t6)
Dessutom skall studenterna kunna redogöra för riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom och hur man utför en samlad riskfaktorbedömning, samt socialmedicinska aspekter på hjärt-kärlsjukdom.

Målbeskrivning lungsjukdomar i blocket lungsjukdomar och geriatrik under t5
Kursen skall ge en teoretisk bakgrund till patofysiologi, diagnostik och behandling av de vanligaste lungsjukdomarna. Denna undervisning ges dels som föreläsningar och dels i form av PBI-fall. Dessutom ingår avdelningstjänstgöring på avdelningar som handlägger denna typ av patienter tisdag till fredag varje vecka. Undervisning om allergisjukdomar och astma sker under integreringsperioden i början av terminen.
Efter kursen skall studenten:
- Självständigt kunna utföra en fysiologisk lungundersökning
- Självständigt kunna tolka dynamisk spirometri, artärgas och pulsoximetri.
- Kunna redogöra för tolkning av lungröntgen och sömnapnéregistreringar
- Kunna genomföra basal rökavvänjningsbehandling och kunna redogöra för avancerad rökavvänjning
- Kunna redogöra för användning av fysisk träning vid lungsjukdomar
Kunna redogöra för patofysiologi, diagnostik och behandling av:
- Kroniskt obstruktiv lungsjukdom
- Astma
- Allergisjukdomar som allergisk rhinit och rhinokonjunktivit
- Lungtumörer
- Interstitiella lungsjukdomar som sarkoidos, idiopatisk fibrotiserande alveolit, allergisk alveolit och yrkesrelaterade lungsjukdomar
- Sömnapné och hypoventilation
- Kronisk andningssvikt
- Tuberkulos
- Pleurasjukdomar som pneumothorax och pleurit
- Kunna redogöra för riskfaktorer för lung- och allergisjukdomar och hur och hur man utför en samlad riskfaktorbedömning, samt kunna diskutera socialmedicinska aspekter på lung- och allergisjukdomar.

Målbeskrivning geriatrik i blocket lungsjukdomar och geriatrik, läkarprogrammet, termin 5.
Kursen ska ge en teoretisk bakgrund till vanliga folksjukdomar hos äldre med tonvikt på demenssjukdomar och geriatriska problem. Denna del av undervisningen ges i form av föreläsningar och PBL-fall. Det patientnära lärandet sker i samband med tjänstgöring på geriatrikavdelning fyra dagar i veckan. Vidare ges en föreläsning om diagnossättning (socialmedicin). Undervisning om normalt åldrande sker under integreringsperioden i början av terminen.

Efter kursen ska studenten:
- Kunna ta en effektiv anamnes ur ett helhetsperspektiv på äldre patienter
- Kunna redogöra för orsaker, konsekvenser och prevention av fall hos äldre
- Kunna förstå och redogöra för symtom, bakomliggande faktorer och handläggning
av akut konfusion
- Kunna förstå och redogöra för kognitiva symtom och påverkan på dagliga funktioner vid olika stadier av Alzheimers sjukdom. Känna till vilka faktorer som påverkar livskvaliteten för såväl patient som närstående, och farmakologisk och icke-farmakologisk intervention.
- Kunna redogöra för basal utredning vid misstänkt demenssjukdom och kunna värdera anamnesuppgifter och resultat på enkel kognitiv testning
-Kunna redogöra för särdragen vid frontotemporal demens, Lewy body demens, Parkinsons sjukdom med demens och vaskulär demens.
- Kunna redogöra för principer för läkemedelsbehandling av äldre multisjuka patienter och känna till vanliga läkemedel som kan orsaka förvirring.
- Kunna redogöra för vanliga resttillstånd efter stroke och känna till principerna för rehabilitering
- Känna till innebörden av begreppet palliativ vård
- Känna till innebörden av begreppet vårdplanering
- Ha haft anledning att reflektera över sina egna attityder till åldrandet och åldrade patienter

Målbeskrivning i akutsjukvård I, termin 5 som del av kursen Klinisk Medicin I.
Kursen i akutsjukvård finns på 2 terminer under läkarprogrammet, akutsjukvård I på termin 5 och akutsjukvård II på termin 11. Denna målbeskrivning gäller för termin 5.
Efter kursen akutsjukvård I ska studenten
-i detalj kunna utföra en strukturerad primärbedömning och inleda resuscitering enligt ABCDE metoden.
-kunna värdera och förstå s.k. söksymptom och vidare kunna initiera utredning av orsaken och vidta de åtgärder som är nödvändiga utifrån patientens tillstånd. Högst prioritet har att identifiera och behandla livshotande tillstånd.
-kunna redogöra för patofysiologi, bakomliggande mekanismer och initial behandling utifrån följande söksymptom:
- Andningsbesvär
- Bröstsmärta
- Chock
- Tillfällig medvetandeförlust
- Medvetslöshet
- Huvudvärk
- Buksmärta
- Blödningar
- Olycksfall
-kunna redogöra för initial utredning och behandling av patientens tillstånd utifrån en sannolikhetsbedömning av möjliga orsaker till söksymptomen ovan.
-kunna redogöra för de allmänna principerna för den initiala handläggningen av intoxikationer
-kunna redogöra för den initiala handläggningen inklusive fortsatt övervakning samt patofysiologin och diagnostiken av de vanligaste intoxikationerna
-förstå principerna av arbete i team
-utveckla sin förmåga att kommunicera med patienter, anhöriga, andra studenter och all sjukvårdspersonal

Jag vet inte riktigt men det känns ju som att man kan bli trött för mindre, eller?
Jag är medveten om att de som läst gamla programmet hade en fet internmedicintenta som sträckte sig över två terminer som förmodligen var sjukt mycket jobbigare men det hjälper liksom inte, jag kan inte låta bli att tycka lite synd om mig själv...

Isch, tycker inte om mig själv just nu - tradig och tråkig, tradig och tråkig.

Inga kommentarer: