måndag 12 maj 2008

Normalt TSH

Så var det utrett i alla fall, sköldkörteln sitter där den ska och gör vad den ska. Så var det med det. Suck! Lågt Hb och hög sänka men what else is new? Blodcentralen sa nej tack förra året och sa åt mig att vänta i tre år (!) innan jag gav mig på att försöka bli blodgivare igen.

En annan sak som jag retar mig på idag är skrivaren på medicinska biblioteket - hur seg får en skrivare vara innan man har tillåtelse att plocka upp den och kasta den från ett fönster???

Praktiskt prov i akutsjukvård har vi haft idag. Det gick bra tror jag. Jag åkte på ett (fejkat förstås) traumafall där patienten fått ett träd över buk och bäcken (massiva inre blödningar). Tack vare en examinator som älskar att utsätta sina studenter för lite extra stress stog jag på C och svettades, hade hjärtklappning och sa öhhh femtielva gånger innan jag fick ordning på huvudet. Efter att ha slängt ur mig allt jag kunde komma på såg han hyfsat nöjd ut men tyckte väl kanske inte att blodglukos var något som skulle prioriteras i det här fallet... =D.

Nu ska jag kämpa hemåt i motvinden (det är sjukt vad mycket det kan blåsa i den här förbannade stan ibland) på min käraste cykel med det punkasäkra däcket.

5 kommentarer:

Marie sa...

Mongo?

Apropå IBS har jag hört folk som mår bättre av att dra ner på kolhydrater - inte så mycket som gasar sig då. Testa?

Delirium sa...

Ja, MONGO! Bästa ordet alla kategorier, man kan vara ett mongo, en sak kan vara mongo, en situation kan vara mongo. Det är totalt anpassningsbart när det gäller nåt som är knäppt eller dylikt.
Dra ner på kolhydrater - okej. Ska försöka med det, men vad ska jag då äta???

Marie sa...

Hihi, det var inte ordet "mongo" jag ifrågasatte, det var VAD som var mongo jag undrade! :)

Tja...protein och fett kanske? Inte så mycket bröd och potäter och pasta utan mer grönt som inte vuxit under jorden, typ.

Delirium sa...

Jaha, ojsan :)
Det var nog mest riktat åt mig själv och min knepiga hjärna...

Ja jo, protein, grönsaker och frukt får det bli mer av men jag är sjukt beroende av havrefras så det blir det svåraste att minska ner på. Surt att kött, fisk, grönt och frukt blir väldans dyrt om man inte späder ut med kolhydrater. Hm, det blir ju rena rama atkins-dieten ju!

Marie sa...

Jo, det blir ju nåt ditåt - det är väl värt ett försök en vecka eller två om du har besvärlig IBS?