fredag 2 maj 2008

Valborg på akuten

Körde ett dubbelpass på akuten på Valborg (för jag är ju inte ambitiös, nej då). Tänkte att om jag någonsin ska bli kvitt min kräkfobi (fixar inte att se människor kräkas utan att nästan kräkas själv) så är det genom att spendera Valborg på akuten i Uppsala.
Jag kan meddela att jag klarade av att se minst två personer kräkas utan att börja hulka själv.
Det var annars inte som jag trodde. Hade ställt in mig på lite mer action, men jag glömmer bort att detta är Uppsala, inte New York (eller annan valfri våldsam spännande storstad). Det bör även tilläggas att vi går med medicinjouren, inte kirurgjouren (som får allt som är blodigt). Men tråkigt var det absolut inte!
Stundtals låg alkoholdimmorna så täta att man knappt såg handen framför sig och det luktade inte mumma överallt.

Jag lyckades med en artärgas på ett närmast perfekt vis (det var min tredje gång, någonsin) och den äldre herren som jag stack gav mycket beröm. Det sög jag åt mig som en svamp, han hade mycket erfarenhet.

Hade en mycket intressant diskussion med en överläkare på AVA häromdagen om hur man på bästa sätt skall lyckas begå självmord. Det hela involverade bl a injektion med kalium och inmundigande av propavan. Vi var i alla fall rörande överens om att paracetamol inte har någonstans i närheten av självmordsförsök att göra. Man kan aldrig ana vad för spännande saker man får tid att avhandla under rådande sjuksköterskestrejk då antalet patienter decimerats. Att handledaren helt plötsligt har mycket mer tid att ägna till sina kunskapstörstiga kandidater skadar ju inte heller (förutsatt att vederbörande gillar att undervisa förstås).

Om tre veckor är det tenta och jag undrar när paniken ska slå till så att jag kan börja plugga.

7 kommentarer:

Marie sa...

Hej! Kul att få en ny kandisblogg att läsa - kan inte bli för många. Försöker räkna ut om du läser "nya eller gamla" programmet men får inse att jag är extremt osäker på hur länge "det nya" har hållit på. Du går T5 men akutenjourar? Då BORDE det vara nya varianten. Asch, jag väntar tills du svarar istället :)

Delirium sa...

Det är den nya varianten, tillhör första kullen med alla dess barnsjukdomar...
Förhoppningen är att vi i slutändan skall komma ut med samma kunskaper som ni gör, trots att man i all planering tycks glömma bort att det kanske vore bra om vi fick lära oss EKG-analys eller varför inte lite patologi?!

Delirium sa...

Mårr - du fortsätter väl blogga fastän du lämnat kandislivet? Måste ju få veta hur det är att göra AT i Karlstad!

Marie sa...

Hm...skam till sägandes är jag verkligen ingen fena på varken EKG eller patologi ändå - man GLÖMMER, fast det kan ju hända att man haft nytta av det utan att haja det.

Hoppas nya programmet funkar bra ja, det gamla är ju ganska så stolpigt och känns ganska omodernt - men för egen del är jag nog ganska glad för all katedral undervisning trots allt, jag har alldeles för kass självdisciplin för att klara en massa eget instuderingsansvar. De flesta som läser PBL-varianter verkar ju vara väldigt nöjda dock, så det är säkert kanon. (Det att ni får tidigare klinisk erfarenhet tror jag är helt suveränt, det är faktiskt där man lär sig allra mest, eller, så har det varit för mig åtminstone. Preklin är en dimma.)

Har inga andra planer än att fortsätta blogga, men vi får väl se hur "officiellt" det blir i fråga om vem och var man är - det finns så mycket knäppgökar.

Marie sa...

...och om du inte har tvingande skäl att vara i Uppsala hela tiden - satsa då på att ta dig ut till lite mindre ställen under delar av de kliniska momenten, är ett hett tips. Nu har jag i och för sig hört att ni blir ohemult många även på klinikerna utanför Ackis p.g.a att gamla och nya programmen överlappar varandra - men jag lovar att du får se och göra mycket mer än du kommer åt att göra i Uppsala, i de allra flesta fall.

Delirium sa...

Jo, jag har nog tänkt försöka vara iväg lite någon termin, jag är ju en sån där som är ekonomiskt beroende av mitt extrajobb så jag har inte riktigt klurat ut hur jag ska lösa det än.
Det har varit förvånansvärt lite "krockar" med äldre terminer faktiskt.
Hur ser det ut för er nu sista veckorna?

Marie sa...

Vi har barnpsyk kommande vecka (bara föreläsningar och tenta), därefter inläsning tre dagar till barnkursen, tenta på den 15:e, sen två veckor allmänmedicin där vi är ute på VC tre dagar och resten sitter vi i bänken.

Fyra veckor kvar. Obegripligt, det har ju alltid varit fyra ÅR eller åtminstone fyra TERMINER kvar :)