lördag 12 april 2008

Preklin

Festernas fest gick av stapeln igår. Preklin-festen närmare bestämt. En instutition för läkarstudenter i Uppsala, något av en initieringsrit. Kruxet är att Preklin numera ligger på en klinisk termin - nya läkarprogrammet har f--at upp hela grejen. Vad är då detta Preklin? Jo, det ska jag berätta. På det gamla programmet var termin 5 den sista teoretiska terminen. En termin med en, vad jag har hört, inte nådig patologikurs bl a. För att då fira att studenterna på termin 5 snart var klara med sin teoretiska del av utbildningen, den prekliniska delen, har traditionen bjudit att termin 4 - T5:ornas "fadderbarn" anordnar en fantastisk tillställning kallad Preklin. Och vi pratar inte bara en fest, en kväll utan hela terminen fram till själva festen fjäskas det och spexas det för T5:orna. Nu tillhör jag första kullen på nya läkarprogrammet vilket har inneburit en del logistiska problem för T4 eftersom vi går ut på klinik redan termin 5. Detta innebär att vi befinner oss i Uppsala en dag i veckan för föreläsningar och basgrupps-/fallarbete. För att vi inte ska behöva vara femtielva studenter på samma avdelningar är klassen uppdelad i tre delar - en del läser hjärta/kärl I, en del lungor/geriatrik och den tredje akutmedicin. Varje block är på fyra veckor och sen byter man, sammanlagt handlar det alltså om 12 veckor. Resten av veckan är vi utspridda på sjukhus ute i regionen (förutom Akademiska i Uppsala då förstås), folk är på så trevliga ställen som Lindesberg, Västerås och Avesta m fl. Men som sanna traditionsbundna uppsalastudenter har vi hållit hårt på att denna trevliga tradition skall fortleva! Som stolt deltagare i anordnandet av det största Preklinet någonsin förra terminen (då jag naturligvis gick T4) har jag kunnat luta mig tillbaka och njuta av vad T4:orna bjudit på. Detta har då inkluderat utlottningar av prylar (t ex iPods, en cykel, fallskärmshopp mm), gott fika och roliga spex. Igår hade så den stora dagen kommit - Preklindagen! För T5 innebär detta inte bara middag och fest efter den utan även vistelse i det sk VIP-rummet, på nationen där festen hålls, under eftermiddagen. Till detta VIP-rum har vi kunnat skriva önskelistor där vi plitat ner saker som vi skulle tycka vara trevligt att ha där i VIP-rummet. Detta brukar innebära fri sprit, pizza, andra godsaker och någon form av underhållning. Nu är det så att Preklin är en maskerad där T4 bestämmer temat men där T5 skiter fullständigt i det och kör sin egen grej (vilket är ett måste när ett 70-tal dräkter av samma utförande skall ordnas och datumet för festen avslöjas en inte alltför lång tid innan det hela går av stapeln). Nåväl, efter mycket om och men (det är inte alltid så lätt att enas när man är runt 70 pers) beslöts att dräkter skulle inhandlas från det stora landet i väst via internet (vilket är en underbar uppfinning) eftersom vi var sjukt sent ute och man uppenbarligen inte har 74 dräkter i lager av något som helst utförande i det här landet. Sagt och gjort, 70+ stormtroopersdräkter och en Darth Vader-dräkt (Star Wars rules!) beställdes, skickades och fastnade i den svenska tullen...
Efter lite panikartad inbetalning av extra pengar fick vi dräkterna i tid. De var i one-size förstås och sjukt stora men det löstes med nål, tråd, häftapparater och säkerhetsnålar =). Någon fick den briljanta idén att vi skulle ta en marsch runt i "city" på väg till V-dala nation. Har sällan haft så roligt måste jag erkänna. Folk vek undan som röda havet för Moses där vi kom. Inte heller helt fel att se Darth Vader med ett antal stormtroopers kring sig på bolaget...
Folk fotade med sina mobiler som aldrig förr, vad ska de ha de bilderna till undrar jag. Fast å andra sidan är det inte var dag som Darth Vader leder ett 60-tal (alla tyckte inte att idén var så bra...) marscherande stormtroopers i Uppsala city på en fredageftermiddag. Det var i alla fall en perfekt början på festandet!
VIP-rummet var lite av en besvikelse för mig, jag hade önskat en mechanical bull (en sån där rolig makapär som skall imitera en rodeotjur) men någon sådan hade de inte lyckats fixa :(. Men men, lite godsaker, några goda drinkar och lite lustgas (som faktiskt är riktigt kul) rådde ganska snabbt bot på den. Till traditionen hör att vi T5:or i samlad trupp gör entré när alla andra gäster (ca 400 pers) satt sig och tar oss upp på scenen och utför något litet nummer. Det var inte helt enkelt att trycka upp drygt 70 pers på den lilla scenen, inte heller var det så lätt att utföra macarena-dansen i trängseln men det blev lite av en succé i alla fall. Jag inbillar mig att jag hade tyckt att det var sjukt roligt att se ett gäng stormtroopers i storform dansa macarena med Darth Vader som en klippa längst fram.
Middagen gick förhållandevis lugnt till (har tidigare varit ett elände vissa år, till den grad att det inte är så många nationer som är villiga att inhysa denna tillställning längre - det är väl typ två kvar...), endast lite studsande på stolar och minimal glasskastning och ölsprutande. Sanslöst roligt var det i alla fall.
Resten av kvällen var också sannerligen lyckad - bra musik, glada miner och mycket dans.
Idag är jag härligt hes, lite sliten men förövrigt en mycket nöjd T5:a!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!
Jag undrar lite kring de där dräkterna...
Finns de kvar fortfarande eller var beställde ni dem ifrån. Jag är i trängande behov av ett gäng.
Du kan väl höra av dig om du får det här meddelandet!

Unknown sa...

Till min mail:
karl.engs@gmail.com

Mvh